VERTALINGEN & COMMUNICATIEADVIES / VOORBEELDEN / III

Candy taxi

Roughly 60,000 taxis zip through Tokyo 24/7. Quiet during the day, taxi signs become alive at night and form the orchestra of Tokyo’s dynamic lighting scheme. Its shapes, usually soft in nature, are lit by vibrant colors of a somewhat candy-like quality smoothly communicating with the city’s neon facades.

The first taxi service became available to Tokyoites in 1912 in the form of a tiny fleet of 6 cars. 1920 is when the first electric taxi sign was used. In the beginning this sign was merely a blinking red light functioning as an emergency lamp protecting drivers from random criminal acts.

However, 40 years later the commercial power of taxi signs was discovered and the taxi sign as we know it today was born. Company names and other information were added to the signs and the system of “light on” when available, “light off” when occupied was implemented.

Tokyo’s taxi signs lead the way to a pleasant service just as surreal as its lighting – doors that open and close automatically and an impeccable clean interior topped off by the white gloves of the driver.

Betoverende taxi’s

Zo’n 60.000 taxi’s flitsen 24 uur per dag door Tokio. Overdag vallen ze niet bijzonder op, maar ’s nachts wordt de stad verlicht door talloze taxibordjes, die een dynamische lichtshow weggeven. De overwegend zachte vormen van de stad worden uitgelicht door levendige en vrolijke kleuren, die een dialoog lijken aan te gaan met de neonverlichting aan de gevels.

In 1912 konden de Tokioërs voor het eerst een taxi bestellen: een bescheiden aantal van zes auto’s was beschikbaar. In 1920 werd voor het eerst een elektrisch taxibordje gebruikt. Aanvankelijk was dit bordje niet meer dan een knipperend rood lichtje dat functioneerde als waarschuwingssignaal en de chauffeurs moest beschermen tegen beroving en diefstal.

40 jaar later werd de commerciële kracht van taxibordjes ontdekt en werd het taxibordje zoals we dat nu kennen, geboren. Op de bordjes werden de bedrijfsnaam en andere informatie vermeld, en het systeem van “lampje aan” bij beschikbaarheid en “lampje uit” wanneer bezet, werd ingevoerd.

De taxibordjes van Tokio spelen een rol bij een prettige dienstverlening die al bijna net zo betoverend is als de nachtelijke verlichting – deuren die volautomatisch openen en sluiten, een smetteloos schoon interieur en, om het helemaal af te maken, een chauffeur met witte handschoenen aan.